Sandra Bergsten är undersköterska och har arbetat på Ersta hemtjänst i Sundsvall i cirka fyra år, nu senast i rollen som gruppchef. Det innebär att hon tillsammans med verksamhetens samordnare planerar det dagliga arbetet.
Hemtjänsten kan vara dagens höjdpunkt
Den senaste perioden med coronapandemin har varit speciellt för alla, och extra speciell för de äldre och alla som arbetar med äldre.
-Många äldre är ensamma och höjdpunkten på dagen är ofta när hemtjänsten kommer. För många kan pratstunden ibland vara viktigare än själva hjälpen de får. Därför har det varit extra jobbigt för oss i hemtjänsten att behöva hålla avstånd och ha all skyddsutrustning som omöjliggjort fysisk kontakt, säger Sandra.
Delaktighet i hur omsorgen planeras
Idéburna Ersta diakoni, dit Ersta hemtjänst tillhör, har en värdegrund som har följt med organisationen sedan mitten på 1800-talet. Den innebär att man ska se hela människan, den person man fortfarande är bakom orsaken till att man sökt hjälp hos någon av Erstas verksamheter inom vård och omsorg.
-Här kan kunden vara delaktig i planeringen av omsorgen och bestämma mer kring exempelvis vilka tider vi ska göra våra besök och hur de vill ha sin hjälp utförd. Två kunder kan ha exakt samma beviljade insatser, men de kan utföras på olika sätt beroende på hur kunderna är som personer, deras vanor eller bara vad de har för önskemål.
Ett arbete som uppskattas
För Sandra och kollegorna innebär därför varje arbetsdag planering, pusslande och ett stort fokus på att hitta lösningar. Ett arbete som ofta uppmärksammas av de äldre.
-Jag som gruppchef får dagliga kvitton på hur viktiga våra medarbetare är för våra kunder genom samtal där de berättar om något de uppskattat lite extra, och uttrycker att de är tacksamma för att de finns.
Sandra menar att man ofta lär känna de äldre på djupet när man arbetar i deras hem.
-En kund kan säga ”nu har x varit här, hon är min ängel. Det är det bästa med mitt jobb, att jag och mina medarbetare varje dag få vara med och underlätta de äldres vardag.