Di Luca - familjeföretaget med ett stort hjärta

På 60-talet kom Fernando Di Luca från Italien till Sverige. Här blev han kvar och när saknaden efter hemlandet och den italienska maten blev för stor, bestämde han sig för att starta det egna matvarumärket Zeta för att sprida olivolja och italiensk matkonst till nordborna.

Idag har företaget vuxit och är ledande på den svenska marknaden för medelhavsmat. Bakom företaget finns en familj som valt att engagera sig i Ersta diakonis arbete genom att bidra till verksamheten, och när Fernando di Luca själv fyllde 80 år bad han sina vänner skänka en gåva istället för att ge bort presenter. I julas stod företaget för den största enskilda gåvan.

– Ersta har en fantastiskt fin och bra verksamhet som vi har kommit nära. Vår restaurang stödjer Ersta sedan tidigare, men vi kände att vi ville göra mer och bestämde oss för att skänka ytterligare  50 000 kronor i julgåva till Vändpunktens viktiga arbete, säger Christian Di Luca, VD och son till grundaren Fernando.

Tillsammans med sin far äger Christian och hans syskon Gabriella och Paola Gruppo di Luca. Alla tre syskonen är verksamma i bolaget.

– Vi brinner för att inspirera till det goda italienska köket och medelhavsmaten och att förmedla kunskap om dess hälsobringande effekter, säger Christian. I Academia di Luca utbildar vi personal, säljare och butiker. Vi har också gett ut flera kokböcker om medelhavsmat, varav en, som skrevs tillsammans med två professorer, har vunnit pris.

Företagets huvudkontor och restaurangen Deli Di Luca ligger rent geografiskt nära Ersta diakoni.

– Det känns också bra att kunna engagera sig lokalt, avslutar Christian Di Luca.

 

På bilden: Christian di Luca, VD för familjeföretaget Di Luca. Foto: Magnus Ragnvid