Du kan lämna synpunkter och klagomål direkt till vårdpersonal i samband med ditt besök
När du som patient eller närstående har synpunkter och klagomål på din vård och behandling, är det i första hand den enhet du besökt som du ska kontakta. Det är verksamheten som bäst kan förklara vad som har hänt och vidta åtgärder för att det som hänt inte ska inträffa igen.
Kontaktuppgifter till våra verksamheter hittar du här: Avdelningar och mottagningar.
Du kan lämna synpunkter och klagomål efter ditt besök/din vård
Om du inte kan eller vill vända dig direkt till enheten, kan du lämna klagomål och synpunkter i efterhand genom att ladda ner och fylla i blankett nedan:
Blankett synpunker, klagomål och förbättringsförslag >>
Så tar vi hand om dina synpunkter och klagomål
Den som är chef för den enhet du besökt ansvarar för att ta emot ditt klagomål, utreder vad som hänt och vidta åtgärder för att minska risken att liknande händelse inträffar igen. Detta är ett arbetssätt som bidar till att vi kan förbättra och utveckla vår verksamhet.
Verksamheten bör svara dig inom fyra veckor, men ibland kan en utredning göra att det kan ta längre tid. Om du önskar återkoppling behöver du lämna dina kontaktuppgifter.
Ditt klagomål registreras i vårt avvikelsesystem där även chefen dokumenterar sin utredning och eventuella åtgärder. Systemet ger oss möjligt att se om händelser upprepas och om ytterligare åtgärder behöver vidtas.
Adress:
Ersta sjukhus:
Namn på enhet eller klinik
Box 4619
116 91 Stockholm