Frågor och svar om Min vård

Här är svaren på de vanligaste frågorna om tjänsten

Vår digitala mottagning bemannas måndag-torsdag kl 9-15 samt fredag kl 9-12. Vårt mål är att svara på alla meddelanden inom två timmar under våra öppettider.

Du kan däremot påbörja ditt ärende vilken tid som helst på dygnet, vi hanterar ditt meddelande så snart tjänsten är bemannad.

Ja, för att använda denna tjänst måste du vara patient hos oss eller ha fått en remiss till oss.

Allt du behöver är en mobiltelefon/läsplatta/dator med internetuppkoppling och BankID.

Läs mer och ladda ned BankID här 

Vid frågor av rent teknisk karaktär är du välkommen att kontakta oss på tekniksupport@erstadiakoni.se så hjälper vi dig.

I vår digitala mottagning har du kontakt med vårdpersonal från gastroenheten på Ersta sjukhus – samma personer som du får träffa om du ringer oss eller kommer hit på ett mottagningsbesök.

Du inleder ditt ärende med att svara på ett antal frågor – för att vi ska förstå hur vi kan hjälpa dig. Ta den tid du behöver för att svara på frågorna. Vi har sedan kontakt via en chatt på din mobil, dator eller surfplatta. Chatten är asynkron – vilket betyder att du inte behöver sitta kvar och vänta på svar. Du får en avisering till din mobiltelefon när det finns ett svar.

Kontakten avslutas när du och din behandlare anser att du fått den hjälp du behöver eller när annan uppföljning är planerad.

Du kan påbörja ditt ärende och besvara de förberedande frågorna när som helst under dygnets alla timmar. Tjänsten är bemannad mån-tors kl 9-15 och samt fre kl 9-12 och vår personal kommer återkomma till dig med en bedömning så fort som möjligt. Svarstiden är vanligtvis inom två timmar under tjänstens bemanning.

Upplever du en allvarlig försämring och inte får kontakt med din läkare ring 1177. Vid livshotande tillstånd ska du ringa 112.

Om din behandlare bedömer att du behöver träffa oss fysiskt så hjälper vi dig att boka in en tid.

Den här tjänsten är ett komplement till annan vård och vi vill med den bidra till större frihet och ökad tillgänglighet för dig som patient. Genom att du loggar in med BankID så är du säkert identifierad. Vårdpersonalen som du har kontakt med i tjänsten har samma ansvar för din behandling som när du besöker oss.

Du behöver ett BankID och en internetuppkopplad dator, surfplatta eller mobil. De flesta webbläsare fungerar bra, till exempel Google Chrome och Safari - undvik dock Internet Explorer.

Att logga in med BankID är det säkraste sättet att identifiera sig digitalt. Vi är måna om din integritet och därför måste vi kunna identifiera dig. 

BankID beställer du från din bank. 

Här kan du läsa mer om hur du skaffar BankID

Våra frågeformulär finns idag endast på svenska men i chatten kan du använda engelska om det är lättare för dig.

Om du har tillgång till BankID och internet kan du göra läkarbesök digitalt även från utlandet.