Det är en ruggig höstdag men i vackra Ersta kyrka på Söder är det desto varmare. Lokalen är en ovanlig mötesplats för just den här gruppen som samlats – oftast hålls träffarna i hemtjänstens egna lokaler intill. Men idag är det något särskilt på gång. Dagens tema är 60-tal och allt är förberett av aktivitetsansvariga Katarina Strandberg, som arbetar med att skapa meningsfulla aktiviteter för kunder inom Ersta hemtjänst.
Katarina leder deltagarna genom decenniet, ett svep med både humor och värme. Här blandas samhällsomvälvande ögonblick – månlandningen, filmen som alla såg, högertrafikomläggningen – med vardagsminnen som väcker skratt och nickningar:
”Är det någon som minns när flourtanten kom till klassrummet?”
Flera röster svarar instämmande. Stämningen är lättsam och full av igenkänning. Det märks att många minns – och att minnena väcker historier som vill delas.
För att förstärka tidsresan bjuds det också på musik. En av Katarinas kollegor från Ersta oblatbageri sjunger, ackompanjerad av både piano och gitarr. Sångerna blir ett mjukt soundtrack till minnena.
– Jag har tidigare haft 50-tals tema och det var väldigt uppskattat. Nu tog vi oss an nästa decennium, och jag ser att det väcker mycket, säger Katarina.
Gemenskap som gör skillnad
Efter musik och minnen fortsätter träffen inne i hemtjänstens lokal där en enklare lunch och fika väntar. Här får samtalen fortsätta – om livet då, om livet nu, om allt däremellan. Nya bekantskaper knyts. Kanske hittar någon en vän att prata med igen nästa gång.
För Katarina är det viktigt att aktivitetsprogrammet varierar och engagerar:
– Jag vill att alla ska hitta något de tycker om. Därför blandar jag musik och samtal med exempelvis boksamtal, pyssel och andra tematräffar.
Ett skäl till att Erstas hemtjänster satsar på gemensamma aktiviteter är att många äldre upplever ensamhet. Kundträffarna erbjuder en möjlighet att komma hemifrån, vara i ett socialt sammanhang och göra något man tycker är roligt – helt kostnadsfritt.
– Vi har plats för fler och det vore roligt om ännu fler av våra kunder vill komma med, säger Katarina.
En idé som växt till alla hemtjänster
Nu anordnas aktiviteter i samtliga av Erstas hemtjänstverksamheter. I Gävle har träffarna till och med blivit ett återkommande inslag två gånger i veckan – med allt från soppluncher till spelkvällar och surströmmingsfest.
– Kundträffarna skapar glädje, gemenskap och meningsfullhet – både för kunder och medarbetare, säger Katarina.